☑ حماسه ی حسینی؛ نشانه یی از"پیام و سخن" و تاکید بر"ابلاغ پیام"

🔹️حماسه ی حسینی حاوی درس ها و آموزه های شناختی فراوانی است که هر چه بیاموزیم و گفته شود، هنوز در شروع حرکتیم که از زاویه ی نگاه روابط عمومی، مهم ترین درس های آن"سخن و پیام‌"و "ابلاغ پیام " است.
"بررسی فاجعه ی عاشورا" و زمینه های ایجاد، نه از منظر غم و اندوه در بردارنده ی این نکته است که امام حسین_که درود خدا بر او باد_ و همراهان باوفایش پیوسته کوشش داشته اند تا " پیام " خود را به گوش ناشنوا و کم شنوای مسلمان نماهای مطیع اموی و پیروان آن ها که با تبلیغات شبکه یی اموی، در ورطه ی تحلیلیِ غلط نسبت به سرور آزادگان چهان و یاران گرامیشان افتاده بودند، برسانند.
صاحب قلم که خود سالیانی در حوزه ی ارتباطات و روابط عمومی ره فرسوده، اگر بخواهد از این زاویه و نگاه تشریح کند بی شک به این نتیجه می رسد که امام _ درود خدا بر او باد_ در آن روزگار بنا داشت به دلیل انبوهی و عمق بخشیدن کارکرد امپراتوری تبلیغی دستگاه یزید و دسترسی نداشتن سید الشهدا به بلندگوها و جایگاه های موثر خبرپراکنی، پیام و هدف حرکت خویش را با قیام و خون که نشانه ی روشن آن پیروزی خون بر شمشیر است( یعنی با این نتیجه گیری که اگر با شمشیرهایمان نمی توانیم شما را مغلوب کنیم، شما را در ریخته شدن خون خود توسط شما غرق خواهیم کرد) که از خروجی بالایی برخوردار است، اعلام کند.
 بعد از آن ادامه ی این ابلاغ را حضرت امام سجاد و حضرت زینب با قدرت، ایستادگی و با استفاده از خلاقیت های پیام‌رسانی و البته به قول امروزی ها، روابط عمومی نهضت عاشورا و با استفاده از سخن و گفت و گو در هر زمان، پیام حرکت عاشورایی از موضع عزت و حکمت و با اتکا به مبانی مکتب اسلام و رسول الله_درود خدا بر ایشان باد_ به طور هوشمندانه و تحول خواهانه به مردم گرفتار در برزخ ناآگاهی و مسخ شده در القائات یزیدیان برسانند.در حقیقت اسارت حضرت سجاد و زینب کبری ع، یکی از قدیمی ترین روابط عمومی های جهان است. اگر این روابط عمومی در قامت قافله نبود، کسی نمی دانست یزیدیان در کربلا چه کردند!؟ حماسه ی حسینی و به خصوص اربعین، یک روابط عمومی در روزگار خود از سوی اسرای کربلاست!
امروز ما پیروان آن امام و با ادعای ادامه دهندگان این نهضت، جدا از توجه به روایت مصائب آل علی و سرور شهیدان و زنده نگاه داشتن مراسم های عزاداری سنتی، باید با نگاه علمی و موشکافانه به نهضت برآمده از عاشورا و نوع پیام و روش های آن، درس های لازم را آموخته و توفیق درک پیام های آن وقتی است که دستورات و تعالیم ارزنده اسلام را بیاموزیم، ظالم و ستمگر را همراه و همگام خود ندانیم.
برادران دینی خود را دشمن نپنداریم، آبروی مسلمان را محترم‌ شماریم و در آخر همه و خود را به مثابه ی یک روابط عمومیِ به هم‌پیوسته، به امر مهم" همه روز عاشورا و همه جا کربلا" واقف سازیم.

===✍ سید محمد ستاری، مسوول روابط عمومی شهرداری باغشهر تفت======